Komunikacioni proces

Uvod

komunikacioni proces

Iz definicije informacije koju je dao ruski filozof Ursul, a koju smo naučili u prethodnoj lekciji, možemo zaključiti da je ona vezana za sam proces prenošenja , odnosno komuniciranja među subjektima. U procesu komuniciranja subjekat može da bude čovjek, mašina, knjiga itd.

U procesu prenošenja informacija, stvara se veza između subjekata koji međusobno komuniciraju. Ta veza može da bude realizirana putem govora, muzike, pisma, slika, odnosno velikog broja ljudskih aktivnosti. Iz svega ovog možemo zaključiti da postoje subjekti koji komuniciraju, kao i veza putem koje komuniciraju, odnosno prenose informacije.


Osnovne komponente svakog komunikacionog procesa su:

  • Informacioni izvor - onaj koji šalje informacije (sender - pošiljalac)
  • Kanal veze - kanal kojim se informacije prenose (channel)
  • Prijemnik - onaj koji prima informacije (receiver - primalac)

DEFINICIJA: Komuniciranje je proces prenošenja informacija između subjekata.

Postoje dvije vrsta komunikacionih veza:

  1. Jednosmjerna ili nekooperativna komunikaciona veza
  2. Dvosmjerna ili kooperativna komunikaciona veza

Kod jednosmjerne komunikacione veze, tačno se zna koji subjekat je informacioni izvor, a koji prijemnik. U slučaju jednosmjerne komunikacione veze, informacije se kreću samo u jednom smjeru. Primjer ove vrste komunikacione veze je čitanje novina, gdje je jedan subjekat uvijek informacioni izvor, a drugi subjekat prijemnik.

Kod dvosmjerne komunikacione veze, jedan te isti subjekat može biti i informacioni izvor i prijemnik. Primjer ove vrste veze je razgovor dva čovjeka. Jedan od prvih naučnika koji se intenzivnije bavio procesom komuniciranja i koji je pokušao da definira neke njegove osnovne matematske koncepte bio je Claude E. Shannon (Klod E. Šanon) iz SAD-a. Nakon II svjetskog rata, 1946. godine, on postavlja prvu razrađenu teoriju procesa komuniciranja. U osnovi ove teorije je model komuniciranja, nešto više razrađen od modela prethodno objašnjenog.

Prema Shannonu, osnovne komponente modela procesa komuniciranja su:

  1. dva subjekta koja su obavezna u procesu komuniciranja,
  2. kanal veze kojim su oni vezani
  3. koder i dekoder koji prilagođavaju prenos datom kanalu veze, a pri prenosu mogu da se pojave i smetnje.


Za kraj pogledajte jedan zanimljiv ilustrativni video:

    Zadaci za vježbu:
  1. Šta je komuniciranje?
  2. Koje su osnovne komponente svakog komunikacionog procesa?
  3. Vrste komunikacionih veza?
  4. Objasniti nekooperativnu komunikacionu vezu?
  5. Objasniti kooperativnu komunikacionu vezu
  6. Osnovne komponente modela komuniciranja prema Shannon-u?